Hoofdmenu

U bent hier

3.6 Onbestwiste scrums

Primary tabs

(a) Scrums worden onbetwist indien een team geen getrainde eerste rij kan opstellen of als de scheidsrechter een onbetwiste scrum opdraagt.

(b) Competitie- of wedstrijdleider mag bepalen of een wedstrijd start of doorgaat met onbetwiste scrums.

(c) Indien een eerste rij speler het speelveld verlaat vanwege een blessure, een tijdelijke vervanging of een schorsing, zal de scheidsrechter beslissen of met een betwiste of onbetwiste scrums wordt gespeeld. Indien de scheidsrechter van een team hoort dat ze niet in staat zijn om een betwiste scrum te spelen, zal de scheidsrechter dit honoreren. Indien de speler of een andere eerste rij speler terugkomt, zijn er weer betwiste scrums.

(d) In een team van 23 spelers, of naar het oordeel van de competitie- wedstrijdleider mag de speler die het speelveld heeft verlaten en daardoor de onbetwiste scrums heeft veroorzaakt, niet vervangen worden.

(e) Indien beschikbaar, moet een team altijd drie eerste rijers hebben. In een onbetwiste scrum, indien er geen vervanger of wissel beschikbaar is, mag iedere speler in de eerste rij staan.

(f) Indien een eerste rij speler tijdelijk uit het veld is gestuurd, moet het team een speler aanwijzen om het speelveld te verlaten om een eerste rij speler toe te laten. De geschorste speler mag niet terugkeren in het speelveld tot zijn schorsing is beëindigd.

(g) Inden een eerste rij speller uit het veld wordt gestuurd, dan moet een speler worden aangewezen om het veld te verlaten voor een beschikbare eerste rij speler. De aangewezen speler is dan vervanger/wissel.

LAW AMENDMENT TRIAL: toegevoegd 3.6h

(h) Onbetwiste scrums die het gevolg zijn van een uit het veld zending, tijdelijke schorsing of blessure moeten met acht spelers per team worden gespeeld.

Aangepast: 24-05-2017