Hoofdmenu

U bent hier

Game Management Guideline - SCRUM

Primary tabs

Bron: Rugby Australia

Veiligheid bij de scrum is het allerbelangrijkst. Een uitleg van de eisen die aan de spelers in een scrum worden geëist worden door de regels gedekt. De scrum routine is voor alle spelers en scheidsrechters op alle niveaus waarop gescrumd wordt gelijk.

De scheidsrechter moet het hele scrum-proces controleren. Elk van de volgende drie commando's moet resulteren in een actie van de spelers. Als ook maar een deel van de scrum set-up niet goed is, moet de scheidsrechter het scrum-proces onderbreken en het proces opnieuw starten.

Scrum-sequence

  1. CROUCH:
    • Eerste rijers moeten een gehurkte houding aannemen met hun hoofd op of boven het niveau van de heupen, voeten naar voren en de knieen voldoende gebogen om met een simpele voorwaartse beweging de eerste rijen samen te laten komen. Spelers moeten hun hoofd in neutrale positie houden (naar de grond kijkend) om een normale en veilige houding van de ruggengraat te bewerkstelligen.
    • Wanneer de eerste-rijers de hurkhouding hebben aangenomen moet er een non-verbale pauze zijn, waarin de scheidsrechter de volgende dingen controleert:
      1. de afstand tussen de twee eerste rijen moet klein genoeg zijn, zodat de hoofden interlocked zijn (ongeveer oor aan oor), maar met een duidelijke opening totdat het verzoek "set" wordt gedaan.
      2. dat de hoogte van de twee packs gelijk is
      3. dat alle spelers gebalanceerd staan en recht gericht staan (niet onder een hoek)
  2. BIND:
    • De oproep om te binden vereist van elke prop om op de zijkant of de rug van hun directe tegenstander te binden (niet op de arm of de schouder). Props moeten het shirt vastpakken, ze mogen niet alleen hun hand neerleggen.
    • Wanneer all eerste rijers zijn gebonden, moet er een non-verbale pauze zijn, gedurende welke de scheidsrechter controleert of:
      1. er nog steeds een opening is tussen de eerste rijen, met andere woorden er mag nog niet samengekomen zijn (Straf: Vrije schop)
      2. alle speler gebalanceerd en stil staan. Dit kan eventueel gemanaged worden door een uitroep als "Hold!" of iets soortgelijks.
  3. SET: Op het verzoek set en niet eerder, moeten de eerste rijen stevig samenkomen met een korte horizontale beweging en de props moeten trekken met hun buitenlangse binding. In deze positie moeten alle spelers in staat zijn om hun houding en de druk op de tegenstanders scrum vol te houden. Op dit moment mogen voeten nog verplaatst worden om een stabiele positie te bewerkstelligen.

Ingooien door de scrum-half:

  • De scrum moet stabiel en stationair staan voordat de bal ingegooit mag worden. Hit en wegduwen van de centermark van de scrum is niet toegestaan (Straf: Vrije schop).
  • De scheidsrechter moet een korte tijd toestaan om de scrum te laten stabiliseren. Een oproep als "steady" of "hold" kan eventueel helpen.
  • Alleen wanneer de scrum stabiel staat, zal de scheidsrechter een non-verbaal signaal geven aan de scrum-half om de bal zonder vertraging in te brengen.
  • Het signaal moet non-verbaal zijn
  • Als de scheidsrechter aan de andere kant staat van de scrum-half, moet hij een visueel signaal geven, bijvoorbeeld door het wijzen naar de scrum-half. Staat hij aan dezelfde kant, zal hij de scrum-half op zijn schouder, rug of zijkant aantikken om het signaal te geven.

Overtredingen bij de scrum:

  1. Nul tolerantie bij het te vroeg inkomen van de eerste rijen (Straf: Vrije schop). Scheidsrechter moeten de straffen snel escaleren naar penalties als een team deze tactiek herhaaldelijk toepast (2x vrije schop dan penalty, team specifiek).
  2. Dubbel binden in het kruis door locks en binden in het kruis van de flankers op de props zijn verboden. (Straf: Strafschop)
  3. De nummer 8 moet gebonden zijn op de schouder op het "bind"-commando en niet van afstand inkomen bij het samenkomen. (Straf: Strafschop)
  4. De eerste rijen moeten recht samenkomen met de schouders op of boven heuphoogte. (Straf: Strafschop)
  5. Flankers moet gebonden blijven op de locks en mogen niet naar voren schuiven naar de props. (Straf: Strafschop)

Ingestorte scrum en illegaal wheelen

  1. Als een scrum voorwaarts door de scrum van de tegenstander gaat en wheelt is dit legaal. Een wheel die achterwaarts en rond gaat is illegaal. Meestal komt dit voor doordat de tighthead-prop terugtrekt aan zijn tegenstander. (Straf: Strafschop)
  2. Wheelen mag niet voorkomen totdat zowel loosehead als tighthead prop duidelijk de intentie hebben laten zien voorwaarts te bewegen.